Translate

mercredi 29 mars 2023

Bahasa Melayu: Masalah sektor nuklear Perancis disebabkan EPR

 Jika kita membuat semulah sejarah EPR, kita akan pergi sangat jauh pada masa lalu sehingga kita sukar untuk percaya bahawa mereka adalah kisah yang sama, yang masih belum selesai.

 

Oleh Paul Marion, "la Tribune de l'économie"


                                                                                                         

 

                                                   Loji Flamanville - Perancis




Semuanya bermula pada Sidang Kemuncak Perancis-Jerman 1989. Pada masa itu, kerjasama antara kedua pemimpin F. Mitterrand dan H. Kohl berjalan sangat baik sehingga memulakan proyek perindustrian yang sangat bercita-cita tinggi. Apa yang lebih strategik daripada tenaga? Program yang dinamakan “European Pressurised Reactor” secara rasmi dilancarkan pada tahun 1992. Di Eropah yang masih tertekan akibat bencana Chernobyl pada tahun 1984, reaktor ini menjanjikan peningkatan kuasa dan keselamatan.

Tetapi di sebalik persetujuan pemimpin, hubungan antara jurutera Perancis dan Jerman jauh dari indah kerana terlalu tidak seimbang. Pada akhir tahun 1970-an dan 1980-an, industri nuklear Perancis sangat kompetitif dan dieksport ke seluruh dunia. Dengan proyek EPR tersebut, EDF, salah satu pemain utama dalam sektor ini, tidak gembira untuk memulakan desain reaktor baru dan mengaibaikan semua kerja-kerja pada reaktor REP-2000, pengganti yang diumumkan untuk reaktor N4+, model terakhir yang digunakan di Perancis di Civaux (loji nuklear terakhir) pada akhir 1990-an.

 

                                        Map loji nuklear di Perancis

 
Pihak berkuasa keselamatan Perancis dan Jerman juga mempunyai jangkaan yang berbeza, dengan Jerman meminta pembalut perlindungan konkrit dan keluli yang jauh lebih tebal di sekitar reaktor. Kedua pihak ini tidak dapat sepakat, dan masing-masing pihak mengumpul peraturan mereka dalam buku spesifikasi yang membentuk buku besar seperti katedral norma. Sehingga reaktor ini menjadi mustahil untuk dibina?  
"EPR adalah mesin yang terlalu rumit, hampir tidak dapat dibina", mengakui bekas Ketua Pegawai Eksekutif EDF Henri Proglio semasa sidang di Dewan Negara.

 

Monster Besi dan Beton
"Teknologi EPR tidak berbeza dengan reaktor sedia ada. Semua kerumitan datang dari seni bina keselamatan. Ia membawa lebih banyak konkrit, keluli, dan sistem amaran daripada reaktor lama", ringkasan Nicolas Goldberg, pakar tenaga dari firma Colombus Consulting, untuk menerangkan "monster keluli dan konkrit" yang disebut oleh bekas pengarah eksekutif EDF Hervé Machenaud.
Malangnya, Jerman adalah rakan kongsi yang suka berubah-ubah, yang selepas menentukan syaratnya, menarik diri dari projek itu demi perubahan gabungan kerajaan. Pada tahun 1998, penganut alam sekitar yang masuk ke dalam kerajaan membekukan projek nuklear di Jerman. Industri Perancis hanya mewarisi reka bentuk reaktor yang negara itu tidak benar-benar mahu dan tidak menjamin mereka pesanan apapun.
Pada akhir 1990-an, iklim di Perancis tidak lagi baik untuk tenaga nuklear. Di bawah tekanan sekutu-sekutunya yang berkepentingan alam sekitar yang diwakili dalam kerajaan pada tahun 1997 oleh Menteri Alam Sekitar Dominique Voynet, Perdana Menteri Lionel Jospin lambat membuat keputusan untuk memulakan pembinaan EPR pertama. Ketidaksahan semakin meningkat dalam industri.

 

Dua gagal
Berhadapan ketidakhadiran pesanan reaktor nuklear di Perancis, syarikat-syarikat Perancis mencari di luar negara hipotesis eldorado... dan menemukannya. Di Finland, Areva, bekas Framatome (pengeluar ketel nuklear dan rakan kongsi sejarah EDF), memenangi pembinaan dua reaktor EPR di Olkiluoto di Finlandia, di barat daya negara itu bersama Siemens. Kedua-dua kumpulan itu sangat gembira kerana mereka telah mengeluarkan kopi reaktor baharu pertama di dunia, dan mereka menawarkan diskaun yang besar.

 

Pimpinan Areva Anne Lauvergeon mahu menjadikan Olkiluoto sebagai pameran kebolehannya untuk mendapatkan kontrak lain di tempat lain. Dengan obsesinya untuk menghalang pesaingnya, iaitu EDF, Amerika Syarikat dengan Westinghouse dan Korea dengan Kepco, Areva terburu-buru dan meremehkan kesukaran pembangunan reaktor ini, ketika hanya 10% kajian reka bentuk selesai.

 

Apa yang sepatutnya menjadi buku perintis menjadi jurang kewangan yang secara beransur-ansur menelan sumbernya dan syarikat itu sendiri. Bajet membengkak dari EUR 3.4 bilion hingga EUR 11 bilion, begitu juga dengan tarikh akhir yang akhirnya menyebabkan 12 tahun kelewatan.

 

Deindustrialisasi dan kehilangan kemahiran

 

Di sisi EDF, ′′ tapak pembinaan abad ′′ dibuka pada tahun 2007, tiga tahun selepas kerajaan Raffarin membuat keputusan untuk membangun reaktor baharu. Di Flamanville di La Manche, bukti kerja EPR yang baik perlu dibuktikan ketika Areva terjebak di Olkiluoto. Dari Baltik ke Channel, kegagalan yang sama membawa kepada kemalangan yang sama. Kos juga membengkak dari EUR 3.5 hingga EUR 13.2 bilion dengan 12 tahun kelewatan.

 

Dalam masa kurang dari dua dekad, kredibiliti sektor nuklear Perancis telah tenggelam. Bagaimana kita boleh menjelaskan dua kegagalan industri ini yang hampir sama? Menurut kesimpulan Mahkamah Akaun, persaingan sengit antara Areva dan EDF meghalang industri Perancis, yang kebolehannya agak berkarat selepas 11 tahun tanpa pembuatan reaktor.
"Deindustrialisasi, yang bermaksud kehilangan pengetahuan dalam pengeluaran konkrit, kualiti pengelasan, terutama di Flamanville. Kekurangan pembinaan secara besar-besaran menghalang penyelenggaraan struktur kontraktor kerana kurangnya visibiliti. Kesukaran yang sama berlaku di semua negara Barat untuk membina reaktor, EPR atau tidak. Ini bukan masalah yang melekat pada tenaga nuklear", tegas Nicolas Goldberg yang menyatakan "bahawa sebaliknya, pembinaan EPR tidak mengalami masalah ini di China, yang menanam reaktor di seluruh wilayahnya". 
Pada tahun 2007, syarikat-syarikat China mempercayakan Framatome dan EDF untuk membina dua EPR di Taishan.

Taishan dan Hinkley Point, dua projek yang berjaya membuat lupa kegagalan Flamanville

Berikutan kegagalan sebelumnya dan berdasarkan pengalaman baru-baru ini dari China, EDF berjaya berker dua reaktor EPR generasi pertama di Taishan dalam tempoh sepuluh tahun. Satu lagi kejayaan dalam eksport, EDF diarahkan untuk membekalkan dua reaktor EPR ke loji Hinkley Point di United Kingdom pada tahun 2013 bersama CGN, sebuah syarikat China. Lebih perlahan daripada Taishan tetapi kurang bermasalah berbanding dengan Flamanville, Hinkley Point C dijangka selesai pada 2026. Ia adalah tapak pembinaan berakhir EPR generasi pertama.

Sejak tahun 2011, versi kedua EPR 2 yang dipermudahkan berdasarkan maklum balas tapak kerja telah direka.

EPR 2 tidak sepatutnya dipanggil EPR kerana ia sangat berbeza. Berbanding dengan EPR 1, kita membuang perkuburan, lapisan, litar keselamatan, bangunan untuk membuat reaktor separuh lebih murah dan terutama lebih mudah dibina daripada di Flamanville, "kata Tristan Kamin, jurutera nuklear yang menekankan bahawa, sebagai contoh, kita turun dari 1,700 rujukan pintu kepada kurang daripada 70.

Inilah cabaran Besar Tetapi Tidak Mustahil

Berhadapan dengan kesukaran yang berterusan di tempat kerja, adakah mungkin dapat meninggalkan projek EPR? Pada tahun 2011, EDF tidak dapat melihat dirinya bermula dari awal. Ada kesan klik. Lebih maju, lebih banyak wang yang dilaburkan, lebih sedikit yang dapat dibalikkan, kata Nicholas Goldberg. Kesempurnaan Taishan dan Olkiluoto, kemajuan yang meyakinkan di United Kingdom dari Hinkley Point, dua EPR 2 yang dijalankan bersama di United Kingdom oleh EDF, memberi alasan untuk berharap.

Masa depan tenaga Perancis kini bergantung kepada model EPR 2. Reka bentuknya sedang dibangunkan untuk mencapai 70 peratus kesempurnaan pada permulaan pembinaan awal. Pada bulan Februari 2022, di kilang kuali nuklear Belfort yang ikonik, Emmanuel Macron mengumumkan pembinaan enam EPR baru, menandakan perpisahannya dengan lebih daripada dua puluh tahun penundaan oleh negara atas dasar pertimbangan politik. Ketua negara meletakkan cabaran yang besar tetapi tidak mustahil. "Sektor ini bersedia untuk melaksanakan projek utama ini", kata Kumpulan Industri Nuklear Perancis (Gifen), yang memuji pelajaran masa lalu dan prospek masa depan yang ditawarkan oleh pemulihan atom.

"Kita berjaya, kita akhir masalah di EPR. Reaktor di China dan Finland berputar. Di tempat lain, masalah telah dikenal pasti walaupun kos besar projek EPR, yang pada mulanya dipaparkan sebagai lebih murah, masih kekal", kata Tristan Kamin bersama Nicolas Goldberg. Namun, hingga kini, tiada elektron yang keluar dari loji nuklear EPR di Perancis. Flamanville dijangka beroperasi pada pertengahan 2024. 32 tahun selepas program EPR bermula.





 

Ketidakhadiran

Aucun commentaire:

Enregistrer un commentaire